Szkoła Przysposabiająca do Pracy przeznaczona jest dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz z niepełnosprawnością sprzężoną, którzy ukończyli szkołę podstawową. Kształcenie trwa 3 lata, jednak nie dłużej niż do ukończenia 24 roku życia.
Uczniowie realizują Indywidualny Program Edukacyjno - Terapeutyczny opracowany na podstawie diagnozy funkcjonalnej oraz zaleceń z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Proces kształcenia w naszej szkole charakteryzuje się wielostronnym oddziaływaniem edukacyjnym, wsparciem i indywidualnym podejściem do uczniów.
Placówka realizuje następujące zajęcia:
- Zajęcia edukacyjne: przysposobienie do pracy, funkcjonowanie osobiste i społeczne, wychowanie fizyczne, religia,
- Zajęcia rewalidacyjne: rehabilitacja, zajęcia z logopedą, surdopedagogiem oraz zajęcia z psychologiem, zajęcia na basenie, hipoterapia, grota solna,
- Zajęcia kształtujące kreatywność: z elementami plastyki, techniki, florystyki z wykorzystaniem bukieciarstwa, dekoracji kwiatowych oraz suszonych nasion, ziół.
- Zajęcia sportowe: w ramach których, młodzież uczestniczy w grach i zabawach ruchowych, doskonali swoje umiejętności w zakresie gier zespołowych, wprowadzane są elementy lekkoatletyki oraz ćwiczenia na sali gimnastycznej i siłowni.
Poprzez łączenie różnorodności oddziaływań z zakresu rehabilitacji, form prozdrowotnych, specjalistycznego wsparcia psychologicznego i logopedycznego oraz edukacji z zakresu przysposobienia do pracy i funkcjonowania osobistego i społecznego przygotowujemy naszych uczniów do opanowania podstawowych czynności niezbędnych w codziennym funkcjonowaniu oraz pełnego uczestniczenia w życiu społecznym i osobistym na miarę ich niepełnosprawności.
Głównym założeniem Gospodarstwa Domowego jest nabycie przez uczniów umiejętności z zakresu pielęgnacji ogrodu, estetyki pomieszczeń mieszkalnych, drobnych napraw w gospodarstwie domowym, sporządzania posiłków, oraz kształtowanie praktycznych umiejętności pracy w zespole i pracy samodzielnej.
Podczas zajęć z Gospodarstwa Domowego uczniowie nabywają umiejętności:
- zastosowania przepisów BHP,
- uprawy roślin,
- zasad zmianowości,
- opieki nad roślinami w ogrodzie i w pomieszczeniach (w tym, w szerokim zakresie poznają przyrodę i zwierzęta),
- czynności porządkowych, prania, suszenia, prasowania,
- bezpiecznego i zdrowego żywienia,
- sporządzania posiłków i sposobów ich podawania,
- dbania o czystość w swoim otoczeniu i wśród rzeczy osobistych,
- wykonywania dekoracyjnych prac okazjonalnych i do codziennego przeznaczenia,
- wykonywania drobnych napraw domowych.
Poszerzanie wiedzy o otaczającym świecie w dziedzinie kultury, rodziny, społeczeństwa oraz rozeznanie w życiu społecznym i pełnienia w nim ról uczniowie nabywają w ramach Funkcjonowania osobistego i społecznego.
Podczas zajęć z Funkcjonowania osobistego i społecznego uczniowie rozwijają umiejętności:
- pisania, czytania, liczenia,
- posługiwania się zegarem, miarami, wagą,
- troski o zdrowie własne i innych osób,
- orientacji w życiu społecznym,
- organizowania i spędzania wolnego czasu,
- wypełniania druków, dokumentów, wniosków,
- kształtują poczucie własnej wartości,
- doskonalą umiejętności komunikacyjne,
- rozumienia znaczenia pracy i jej rodzajów,
- planowania swojej przyszłości.
Wychowanie fizyczne
Celem wychowania fizycznego jest rozwijanie sprawności fizycznej, wdrażanie do samodzielności w zakresie lokomocji i samoobsługi, podniesienie ogólnej sprawności i wydolności fizycznej organizmu, kształtowanie sylwetki oraz sportowa rywalizacja. Zajęcia odbywają się w sali gimnastycznej, siłowniach i na terenach sportowych.
Uczniowie korzystają z bardzo dobrze wyposażonej pracowni przyrodniczo-technicznej, pracowni do zajęć kulinarnych, ogrodu szkolnego oraz obiektów sportowych.