Sala Doświadczania Świata to specjalnie wyodrębnione pomieszczenie, wyposażone w świadomie skomponowane urządzenia stymulujące rozwój zmysłów.
Zajęcia w Sali Doświadczania Świata skierowane są do osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami i deficytami:
- upośledzeniem umysłowym,
- mózgowym porażeniem dziecięcym,
- autyzmem,
- zespołem Downa,
- chorobą psychiczną,
- zaburzeniami mowy na tle nerwicowym,
- osoby z demencją.
Głównym celem terapii jest doświadczenie świata zmysłami wzroku, dotyku, słuchu i węchu oraz odprężenie, relaks i wyciszenie. Dzięki takiej wielozmysłowej terapii osoby z niej korzystające na nowo postrzegają świat, bardziej spontanicznie i osobiście, ponieważ sala ta to świat przeżyć, w którym dziecko czuje się dobrze, ma swobodę i możliwość wyboru bodźców oraz czasu koncentrowania się na nich.
Cele realizowane w Sali Doświadczania Świata podczas stymulacji zmysłów:
Wzrok:
- zyskanie poczucia i świadomości światła,
- ćwiczenie koncentracji na bodźcach wzrokowych,
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i kierunkowości spostrzegania,
- poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowa,
- usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej,
- poszerzanie doświadczeń wzrokowych oraz pamięci wzrokowej.
Słuch:
- ćwiczenie umiejętności koncentracji na bodźcach słuchowych,
- poszerzanie zasobu doświadczeń słuchowych,
- zmniejszanie lęku przed nowymi dźwiękami,
- rozwijanie pamięci słuchowej,
- stymulowanie koordynacji słuchowo-ruchowej, słuchowo-wzrokowej,
- ćwiczenie umiejętności różnicowania dźwięków otoczenia i mowy.
Stymulacja przedsionkowa:
- ćwiczenie odpowiedniego napięcia mięśniowego,
- rozwijanie poczucia i świadomości ciała,
- orientacji w schemacie ciała oraz orientacji w przestrzeni,
- poprawianie koncentracji uwagi,
- rozwijanie aktywności.
Dotyk:
- poszerzenie doświadczeń i rozwijanie zdolności postrzegania,
- poprawa orientacji w schemacie własnego ciała,
- ćwiczenie zdolności manipulacyjnych,
- rozwijanie wrażliwości dotykowej,
- rozwój aktywności ruchowej.
Węch:
- poszerzanie doświadczeń węchowych,
- ćwiczenie zdolności kojarzenia zapachu z sytuacją, lokalizacji zapachu,
- budowanie wyobrażeń i wiedzy na temat otaczającego świata.
Smak:
- rozwijanie percepcji smakowej,
- nabywanie umiejętności rozróżniania smaków,
- poszerzanie preferencji smakowych.