I ETAP EDUKACYJNY
Oferta edukacyjna skierowana do dzieci klas I-III z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Uczniowie w I etapie edukacyjnym nabywają umiejętności z zakresu samoobsługi, komunikowania się oraz poznają najbliższe środowisko społeczno – przyrodnicze. Ponadto uczą się posługiwania określonymi narzędziami pracy i wykonywania prostych czynności. Na tym etapie kształtuje się zamiłowanie do ekspresji plastycznej i muzycznej. Uczniowie zapoznają się także z zasadami współdziałania w grupie, właściwego zachowania w szkole i w domu, a także dbałości o porządek oraz własne bezpieczeństwo
i zdrowie.
W ramach zajęć wprowadzane są ćwiczenia przygotowujące do nauki czytania i pisania oraz pojęć matematycznych na miarę indywidualnych możliwości każdego ucznia. Celem pracy jest również troska o rozwój fizyczny oraz manualną sprawność dzieci.
W naszej pracy kierujemy się zasadą indywidualizacji. Każdy z uczniów realizuje dostosowany do możliwości rozwojowych Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny opracowany w oparciu o diagnozę funkcjonalną i zalecenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Uczniowie objęci są specjalistycznymi zajęciami wspomagającymi ich rozwój:
- zajęcia z logopedą
- zajęcia z psychologiem
- zajęcia z tyflopedagogiem
- zajęcia z rehabilitantem.
Dzieci korzystają z bogatej oferty zajęć pozalekcyjnych.
Praca z dziećmi opiera się na treściach programowych wynikających z podstawy programowej a także wielospecjalistycznej diagnozie funkcjonalnej. Wymagania edukacyjne dostosowane są do możliwości uczniów z uwzględnieniem różnego rodzaju deficytów.
II ETAP EDUKACYJNY
Oferta edukacyjna skierowana do dzieci klas IV-VIII z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
W zespole edukacyjno-terapeutycznym treści nauczania realizowane są w ramach:
- funkcjonowania osobistergo i społecznego
- zajęć rozwijających kreatywność
- zajęć rozwijających komunikowanie się
- wychowania fizycznego
- religii
Każdy z uczniów realizuje Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny.
W II etapie edukacyjnym uczniowie doskonalą umiejętność czytania, pisania i liczenia oraz przyswajają wiadomości o przyrodzie, życiu społecznym, o kulturze, dziejach kraju i świata. Przygotowują się do życia społecznego a także rozwijają uzdolnienia i zainteresowania poprzez zajęcia sportowe, muzyczne, plastyczne.
Uczniowie objęci są licznymi, specjalistycznymi zajęciami wspomagającymi ich rozwój:
- zajęcia z logopedą
- zajęcia z psychologiem
- zajęcia z tyflopedagogiem
- zajęcia z surdopedagogiem
- zajęcia z rehabilitantem
Dzieci korzystają z bogatej oferty zajęć pozalekcyjnych.
Przygotowujemy dzieci do Pierwszej Komunii Świętej i sakramentu Bierzmowania.
Ważnym elementem w pracy edukacyjno - terapeutycznej jest stały kontakt z naturą i ruch na świeżym powietrzu.
Dzieci w naszej szkole mają do dyspozycji:
- boisko do piłki nożnej, siatkowej, koszykowej
- siłownię zewnętrzną
- plac zabaw
- ogród warzywny i sad owocowy
- miejsce na grilla
- krużganki (miejsce imprez plenerowych)
Wszystkie działania mają na celu wszechstronny rozwój uczniów na miarę indywidualnych możliwości w przygotowaniu ich do prawidłowego funkcjonowania w życiu społecznym.
Uczniowie do poszczególnych klas przyjmowani są na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
PO UKOŃCZENIU SZKOŁY PODSTAWOWEJ UCZNIOWIE MOGĄ KONTYNUOWAĆ NAUKĘ W SZKOLE PRZYSPOSABIAJĄCEJ DO PRACY MIESZCZĄCEJ SIĘ W NASZYM OŚRODKU.
ZESPOŁY REWALIDACYJNO - WYCHOWAWCZE
Do zespołów rewalidacyjno - wychowawczych przyjmowane są dzieci i młodzież od 3 do 25 roku życia z głęboką niepełnosprawnością intelektualną oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Zajęcia odbywają się w małych grupach od 2 do 4 osób w odpowiednio dostosowanych i wyposażonych salach.
W pracy z naszymi uczniami kierujemy się zasadą indywidualizacji. Każdy z wychowanków realizuje dostosowany do możliwości rozwojowych Indywidualny Program Zajęć, opracowany w oparciu o diagnozę funkcjonalną i zalecenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Podczas zajęć wychowankowie nabywają umiejętności z zakresu:
- wdrażania do samodzielności w podstawowych sferach życia na miarę możliwości dziecka
- nauki nawiązywania kontaktu odpowiednio do możliwości i potrzeb dziecka,
- usprawniania ruchowego i psychoruchowego
- rozwijania umiejętności komunikowania się z otoczeniem,
- rozwijania zainteresowań otoczeniem i jego wielozmysłowemu poznawaniu,
- kształtowania umiejętności współżycia w grupie.
W naszej pracy rewalidacyjno-wychowawczej opieramy się na metodach:
- Poranny Krąg
- elementy metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
- wybrane techniki metody SI (Integracji Sensorycznej)
- Programy Aktywności M.Ch. Knillów,
- metoda stymulacji polisensorycznej
- Muzykoterapia
- Bajkoterapia
Ponadto uczniowie objęci są licznymi, specjalistycznymi zajęciami wspomagającymi ich rozwój :
- zajęcia z neurologopedą
- zajęcia z psychologiem
- zajęcia z tyflopedagogiem
- zajęcia z rehabilitantem.
Dzieci korzystają z bogatej oferty zajęć pozalekcyjnych.
Ważnym elementem w pracy rewalidacyjno – wychowawczej jest stały kontakt z naturą. Dzieci w naszej szkole mają do dyspozycji :
- boisko do piłki nożnej, siatkowej, koszykowej
- siłownię zewnętrzną
- plac zabaw,
- ogródek szkolny
- grill ogrodowy z zapleczem do wypoczynku
- krużganki (gdzie odbywają się imprezy plenerowe).